



Концепція розвитку інноваційної технології
«ПіснеЗнайка»
Актуальність дослідження
Здоров’я дітей дітей і підлітків у будь-яких соціально-економічних і політичних ситуаціях є найактуальнішою проблемою і предметом першочергової важливості.
Безумовно, на стан здоров’я дітей впливають такі фактори, як несприятливі соціальні та екологічні умови. Одночасно з їх негативним впливом на молоде покоління негативно впливає багато факторів ризику, які мають місце в навчальних закладах. Усе це переконує педагогів у тому, що необхідно вживати спеціальних заходів щодо збереження і зміцнення здоров’я школярів, створення здоров’язберігаючих умов навчання та виховання, перетворення кожного навчально-виховного закладу на Школу сприяння здоров’ю.
На даний період існує гостра потреба в нових навчальних посібниках, які б не тільки допомагали дітям легше засвоїти матеріал шкільної програми а й сприяли б збереженню та зміцненню їхнього здоров’я.
Серед оригінальних технологій роботи з дітьми особливе місце посідає музикотерапевтична педагогіка, оскільки вона передбачає не тільки особистісно орієнтоване навчання, виховання, розвиток духовного світу дитини, а й її оздоровлення.
Психофізіологічна комфортність музикотерапевтичної педагогіки створює оптимальні можливості використання її для навчання дітей будь-якого віку та стану здоров’я. Заснована на лікувально-оздоровчих властивостях музики, пісні, вона сприяє психоемоційній корекції, гармонізації особистості та міжособистісних стосунків.
Використання оригінальних навчальних посібників із серії «ПіснеЗнайка» допоможе дітям легше засвоїти навчальний матеріал шкільної програми і сприятиме збереженню та зміцненню їхнього здоров’я. Крім того, програмою передбачено надання педагогам і батькам широкого кола консультацій, спрямованих на розуміння особистості дітей та корекцію існуючих проблем.
Реальною спробою вирішити ці завдання стане напрацювання та апробація в умовах загальноосвітньої школи програми «Впровадження інноваційної технології гармонійного розвитку дітей «ПіснеЗнайка».
У програмі визначено першочергові завдання:
- вироблення у дітей мотиваційних установок на ведення здорового способу життя як однієї з головних умов і засобів збереження;
- зміцнення, формування, відтворення і передачі наступним покоління духовного, фізичного, психічного і соціального здоров’я.
Апробація програми «Впровадження інноваційної технології гармонійного розвитку дітей «ПіснеЗнайка» в школі І-ІІІ ступенів передбачає конструктивно оновлений підхід до навчального процесу, дає можливість оптимально застосовувати перспективні психолого-педагогічні технології. Програмою передбачено таку організацію навчання, яке базується на інтегруванні різних елементів знань психології в процес традиційного навчання. Завдяки цьому відбувається всебічне вивчення соціальних явищ, зв'язок нових знань з набутим досвідом учнів, застосування їх в ситуаціях повсякденного життя.
Під час проведення експериментальної роботи відбувається апробація кардинально нової для традиційної організації навчання системи оцінювання досягнень учнів. На перший план виходить самооцінка, яка є показником розвитку самосвідомості кожного школяра. Учителям пропонуються наступні форми і методи оцінювання й контролю: спостереження, опитування та анкетування батьків.
Мета педагогічного експерименту: дослідити й розкрити науково-практичний потенціал програми «Впровадження інноваційної технології гармонійного розвитку дітей «ПіснеЗнайка» в умовах загальноосвітнього закладу.
Завдання експерименту:
- забезпечення проведення освітньо-виховних заходів з метою формування здорового способу життя та профілактики негативних проявів у молодіжному середовищі;
- дотримання наступності у реалізації основних положень програми «Впровадження інноваційної технології гармонійного розвитку дітей «ПіснеЗнайка»;
- створення постійно діючого консультпункту для вчителів, які залучені до експерименту з питань планування та організації експериментальної роботи з учнями;
- створення консультпункту для батьків, учні яких навчаються в експериментальних класах;
- напрацювання й апробація психолого-педагогічних матеріалів згідно діючих програм експерименту;
- здійснення науково-методичного супроводу учасників експерименту;
- організація психолого-педагогічного моніторингу з метою корекції впровадження програми.
Компоненти програми:
- навчання дітей відповідно до природних здібностей, психологічних особливостей з використанням методик особистісно орієнтованого навчання, врахуванням інтересів, мотивації учня, які ґрунтуються на його нахилах та фізіологічних можливостях;
- використання психофізіологічної домінанти учнів в залежності від індивідуальних особливостей кожного учня;
- розвиток дивергентного мислення, яке сприяє розвитку ділових якостей особистості, комунікативності, активної діяльності;
- залучення до навчально-виховного процесу членів родини учнів, що сприяє формуванню правильного перспективного ставлення батьків до навчання й виховання;
- збереження і покращення здоров’я учнів;
- розвиток особистісних якостей учнів;
- створення навчального середовища, яке ґрунтується на взаємоповазі,
взаємо відповідальності, гуманізації, толерантності;
- розробка тематичного змісту інтегрованих уроків з предметів, що вивчаються в школі І-ІІІ ступеня;
- методичне забезпечення умов для творчості вчителя.
Головним завданням програми гармонійного розвитку дитини є формування в учнів таких якостей:
- духовність;
- комунікативність;
- практичність;
- впевненість;
- інтуїція;
- інтелект;
- самоконтроль.
Реалізація завдання здійснюється через створення умов для розвитку позитивної самооцінки. Базовими компонентами позитивної самооцінки є:
- почуття належності;
- почуття мети;
- почуття індивідуальності.
Об’єктом педагогічного впливу стає вся система навчально-виховного процесу, суб’єктами – учні, батьки, вчителі, наукові керівники.
Методи дослідження:
- спостереження, тестування, анкетування;
- психологічний аналіз експериментальних ситуацій навчання й розвитку, результатів практичної діяльності учасників експерименту;
- системне проектування й аналіз, систематизація та узагальнення продуктів практичних знахідок експерименту.
Етапи дослідно-експериментальної роботи:
І етап – підготовчий (2006-2007рр.)
- аналіз навчально-виховного процесу школі за попередні роки;
- вивчення теоретичних положень інноваційної медико-педагогічної технології «ПіснеЗнайка»;
- розробка системи управління експериментом.
ІІ етап – організаційно-прогностичний (2007-2008рр.)
- затвердження складу учасників експериментальної роботи, визначення їх функцій і відповідальності за виконання основних завдань програми;
- теоретико-практична підготовка суб’єктів експерименту до інноваційної діяльності шляхом участі в науково-практичних та тренінгових семінарах, які проводяться на базі навчальних закладів м. Києва, що вже мають досвід організації й апробації програми «Впровадження інноваційної технології гармонійного розвитку дітей «ПіснеЗнайка»;
- створення творчої групи для розробки методичних рекомендацій до проведення занять з використанням навчального комплектів «Всесвіт» та «Чарівний світ чисел»;
- соціально-психологічне діагностування учнів, які будуть задіяні в експерименті;
- консультації для батьків щодо навчальної діяльності дітей в умовах експерименту;
- організація постійно діючого консультпункту для всіх учителів експерименту щодо удосконалення його умов;
- обмін думками набутого досвіду з інноваційним навчальним закладом, що здійснює апробацію програми «Впровадження інноваційної технології гармонійного розвитку дітей «ПіснеЗнайка».
ІІІ етап – формуючий (2008-2014рр.)
- апробація змісту та умов навчання, їх корекція, прогнозування результатів;
- розробка науково-практичних рекомендацій для вчителів та батьків з метою навчання перспективним медико-педагогічним технологіям, формування здорового способу життя;
- розробка критеріїв і механізмів оцінювання впливу експерименту на його учасників;
- діагностика якості управлінської діяльності з метою отримання постійного зворотнього зв’язку шляхом проведення психолого-педагогічного опитування, анкетування, спостереження;
- продовження роботи консультпунктів, «круглих столів», тренінгів для учнів та вчителів, аналіз результативності їх роботи;
- щорічний моніторинг організації впровадження даної програми в школі, проведення анкетування педагогами та медиками;
- проведення тренінгових семінарів для учасників експерименту;
- організація відкритих занять для батьків та громадськості;
- апробація нової навчально-методичної літератури із серії «ПіснеЗнайка»;
- обмін досвідом щодо впровадження в практику традиційного навчання експериментальної програми «Впровадження інноваційної технології гармонійного розвитку дітей «ПіснеЗнайка» з іншими навчальними закладами, які працюють за даною програмою через проведення майстер-класів учителів-експериментаторів.
ІУ етап – узагальнюючий (2015-2017рр.)
- поетапне вивчення експериментального навчання на фізичний, психологічний, інтелектуальний, духовний розвиток учнів загальноосвітньої школи (якісний і кількісний показник);
- аналіз результатів і висновків проведеного оцінювання ефективності апробації експериментальних програм;
- розробка відповідних рекомендацій;
- оформлення звіту про підсумки експерименту, опис одержаних результатів;
- узагальнення експериментальної роботи вчителів та психологів школи, їх творчих доробок, досягнень;
- підготовка до друку науково-практичних публікацій за підсумками експерименту.
Очікувані результати експериментальної роботи
· Створення умов для розвитку і саморозвитку учнів як суб’єктів життєтворчості, здатних поліпшити якість свого життя.
· Зміцнення фізичного, психологічного, соціального здоров’я учнів.
· Піднесення рівня освіти й оздоровлення на якісно новий рівень.
· Розробка рекомендацій для впровадження в практику традиційного навчання моделі гармонійного розвитку дітей.
Критерії результативності експериментальної діяльності за програмою «Впровадження інноваційної технології гармонійного розвитку дітей «ПіснеЗнайка»:
1. Якісні показники фізичного здоров’я та інлетектуального розвитку учнів
2. Професійне зростання учителів.
3. Тісна співпраця: батьки-учні-вчителі-громадськість.
4. Зацікавлення громадськості в ефективності впровадження інноваційних підходів навчання учнів в школі з традиційною практикою навчання.
Звіт творчої групи "ПіснеЗнайка"
за 2013/2014 навчальний рік